søndag den 31. maj 2015

Lorteland ligger i Hellerup

Hverken jeg, Miriam eller Sebastean er velhavere, alligevel boede vi ved et af skæbnens luner en overgang midt i de velbjergedes hjemegn i Hellerup. På den tid boede der påfaldende mange af samfundets udstødte f.eks. i Charlottenlund Slotspark. Her var bumser og bisser af enhver slags og man kunne få den mistanke at de netop blev tålt som modpol til al det acceptable, etablerede og forfinede i tilværelsen. Om dagen kom løsgængerne frem fra buskadset og fordelte sig på bænke og i busskure. Bumser og hattedamer delte samme by-rum. Den enes status var proportionelt med den andens, men de kendte ikke hinanden, havde ingen lyst i den retning. Forleden var vi i Hellerup og jeg bed mærke i, at bumserne fremdeles frekventerer bænkene og derfor fik jeg, der hverken er digter eller poet, lyst til at opslå et digt, jeg skrev dengang, vi boede blandt denne verdens privilegerede og denne verdens mindst privilegerede:

En velkendt og elskede bums 


Der står et busskur et stenkast herfra hvor vi bor
Her sidder stodderne sommeren lang og fulder sig
Nogle dage er de i mægtig stemning
Pynter skuret med flag og flasker
Men beboerne her omkring kan ikke lide det
Hvor kommer gammel styg stodder dog fra?
Ikke her fra vores kvarter!
Jamen hvad gør han så her?

Den anden aften jeg kom hjem
Sad der en stodder i skuret og råbte
LORT LORT LORT LOOOORT
Damerne kunne slet ikke klare det
Børnene blev bange
Mændene så den anden vej
Stodderen blev ved
Jeg kunne høre det inde i huset
LORT LORT LOOOORT...

Så knaldede jeg mit privilegerede vindue i

Stilheden forekom velgørende og farlig   

LORT LORT LOOOORT..

    

Ingen kommentarer:

Send en kommentar